Lekcja 37

Nowe szaty mitu

Syzyf
reż.: Zdzisław Kudła

Kanał
reż.: Andrzej Wajda

Opracowanie: Dr Justyna Czaja

Materiały metodyczne

Scenariusze lekcji

Zagadnienia do dyskusji



  • Motyw wędrówki kanałami w filmie Andrzeja Wajdy oraz w komiksach Tajne przejście Grzegorza Janusza i Ireneusza Koniora oraz Lawa Piotra Kowalskiego i Rafała Gosienieckiego (zamieszczonych w wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego antologii zatytułowanej 44). Próba wskazanie konwencji, do których odwołują się twórcy wymienionych tekstów kultury.
  • Kanał a popkulturowy obraz powstania warszawskiego (komiksy z antologii 44 oraz Epizody powstania warszawskiego, Przygody powstania warszawskiego autorstwa Michała Rzecznika i Jacka Świdzińskiego, Tytus, Romek i A’Tomek jako warszawscy powstańcy 1944 roku z wyobraźni Papcia Chmiela narysowani Henryka Chmielewskiego, album koncepcyjny zespołu Lao Che Powstanie Warszawskie, przygotowywany przez Tomasza Bagińskiego film animowany Hardkor 44). Profanacja, desakralizacja, demitologizacja czy próba przybliżenia wydarzeń historycznych współczesnemu odbiorcy?
  • Elementy przejęte z antycznego mitu i te, które uległy transformacjom w filmie animowanym Syzyf Zdzisława Kudły, funkcjonalność wprowadzonych zmian.
  • Projektowany odbiorca filmu Zdzisława Kudły Syzyf (jego kompetencje kulturowe).
  • Film animowany jako sztuka, film animowany tworzony z myślą o dorosłym krytycznym odbiorcy (twórczość Jana Lenicy, Piotra Dumały, Waleriana Borowczyka, Jerzego Kuci, Daniela Szczechury).