20.04.2018

Filmoteka Szkolna – aktywnie i twórczo!

Liderki i Liderzy Filmoteki Szkolnej podkręcają tempo! Nie tylko sami jeżdżą z warsztatami po całej Polsce, ale także zapraszają ekspertów do swoich Pracowni. Z zaciekawieniem sprawdzamy, co działo się w kwietniu.

  • Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Kielcach

24 kwietnia odbyło się kolejne spotkanie przybliżające uczniom kieleckich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych arkana sztuki filmowej. Tym razem Marta Matuszak, Wędrująca Filmoznawczyni Filmoteki Szkolnej, przedstawiła na wybranych przykładach  ewolucję sztuki aktorskiej od czasów kina niemego po współczesną animację. Historia zobrazowana fragmentami znanych produkcji  ukazywała także rolę dźwięku w filmie. Ponadto pracujący w małych grupach uczniowie dokonali w formie warsztatowej  analizy kadrów filmowych, a  także  analizy porównawczej fragmentów wybranych ekranizacji „Makbeta" i „Drakuli". Okazało się, że historia kina to także historia interpretacji kanonicznych dzieł literackich, a ich odczytanie przedstawia nie tylko ewolucję motywu, ale zdradza też zmieniające się  upodobania odbiorców, co do gry aktorskiej, charakteryzacji, sposobu interpretacji postaci. Ta wiedza przyda się uczniom do egzaminów szkolnych i świadomego odbioru kultury. 

(Anna Karp)

  • Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Supraślu

Warsztat „5 pytań – realizacje filmowe w działaniach edukacyjnych i wychowawczych” odbył się 21 kwietnia w Liceum Plastycznym w Supraślu. Zajęcia zorganizowała i poprowadziła Katarzyna Zabłocka. Warsztat „5 pytań” to forma, która oprócz umiejętności problemowego formułowania pytań, uczy otwartego słuchania odpowiedzi, pozwala realizującym zmierzyć się z opiniami swoim i innych osób, a przygotowany materiał filmowy ukazuje, jak przy wykorzystaniu kamery i prostego programu montażowego można prowadzić dialog na tematy trudne i ważne. Uczestnicy nie kryli zadowolenia z udziału, oto jeden z komentarzy:

„Podczas warsztatów towarzyszyło mi poczucie bardzo dobrze wykorzystanego czasu. Informacje teoretyczne zostały przekazane w sposób bardzo fachowy. Uczestnicy, dzięki przyjaznej atmosferze i wyjątkowemu osobistemu urokowi, osoby prowadzącej, szybko się zintegrowali i stworzyli bardzo ciekawe filmy. Okazało się, że ćwiczenie „5 pytań” może znaleźć zastosowanie w wielu sytuacjach wychowawczych i edukacyjnych. Bardzo serdecznie polecam ten warsztat, tym którzy poszukują nowych, prostych, atrakcyjnych narzędzi pracy z uczniem.” Karol Leonik nauczyciel SP 49 w Białymstoku 

14 kwietnia Pracownia Filmoteki Szkolnej w Liceum Plastycznym w Supraślu była otwarta dla uczniów szkół gimnazjalnych z województwa podlaskiego. W ramach spotkania odbyły się pokazy filmów autorstwa uczniów Liceum Plastycznego ze Specjalizacji Realizacji Intermedialnych prowadzonej przez Liderkę Filmoteki Szkolnej art plast. Katarzynę Zabłocką. W I części młodzież zobaczyła pierwsze próby dokumentalne, etiudy, animacje filmowe. Przedstawione zostały możliwości jakie daje Program i zasoby Filmoteki Szkolnej, podparte naszymi doświadczeniami i praktykami. Po pokazie i prezentacji odbyła się ciekawa rozmowa zmierzyliśmy się z opiniami młodszych kolegów i koleżanek ze szkół gimnazjalnych. W II części – warsztatowej odbyło się działanie związane z animacją filmową w technice pod-kamerowej „Ożywimy kolor”. Odsłoniliśmy tajniki animacji poklatkowej, działanie odbyło się w formie realizacji grupowej. Masa fajnej zabawy, dawka wiedzy i efekt ożywienia obrazu. Kolor pulsował w rytmie pracy grup. Powstałą sympatyczna realizacja – zapraszamy do oglądania!

7 kwietnia w Pracowni Filmoteki Szkolnej odbyło się spotkanie z ekspertem „Plakat filmowy”. Warsztat, który poprowadziła Katarzyna Zabłocka, miał na celu przybliżenie plakatu filmowego jako ikonograficznego tekstu kultury. Uczestnicy wykonali autorskie plakaty filmowe w technice cyfrowych fotomontaży. Zapoznali się z teoretycznymi i praktycznymi zasadami tworzenia plakatów filmowych. Poznali podstawy narzędzi do cyfrowej obróbki materiałów fotograficznych i podstawy pracy w obszarze grafiki komputerowej. Działanie przebiegało w trzech etapach: burzy mózgów i myślenia metaforycznego, wizualizowania i projektowania, działań typograficznych i fotomontażowych. W podsumowaniu odbyła się prezentacja multimedialna powstałych prac z autoprezentacją.

Przybyła na warsztaty grupa młodzieży z zaciekawieniem i zainteresowaniem realizowała proponowanie ćwiczenia i działania. Efekty prac zaskoczyły wszystkich. Dawka wiedzy i umiejętności zostanie z pewnością wykorzystana w najbliższym czasie.

(Katarzyna Zabłocka)

  • Działania Liderki Filmoteki Szkolnej z woj. wielkopolskiego

Donośny głos prowadzącego, przenikający przez trzy pary drzwi, zakłócając tym samym prowadzenie lekcji w pobliskiej sali, czyli nikt inny jak Karol Jachymek w V Liceum Ogólnokształcącym w Poznaniu, w trackie warsztatu z licealistami z Poznania i Piły.
Była więc szalona energia, worek nowych pojęć podanych w bardzo przystępny sposób i cóż, trzeba to przyznać – burzliwe brawa młodych po warsztatach.

Ogromne podziękowania dla Romy Szymańskiej za gościnę, logistyczną organizację warsztatów i szczególną dbałość o nas w ich trakcie.

Warsztaty odbyły się 16.04.2018 w V Liceum Ogólnokształcącym im. Klaudyny Potockiej w Poznaniu.

(Katarzyna Czubińska)

  • Działania Liderki Filmoteki Szkolnej w Krasnymstawie

2. Festiwal „Kręćmy Film!”, którego autorką jest Ewa Magdziarz, odbył się 12 i 13 kwietnia 2018 r. W programie Festiwalu, oprócz rozstrzygnięcia XVI Powiatowego Konkursu Filmowego „Inspiracje Filmoteką Szkolną” i podsumowania 7. edycji letniego projektu „Kręćmy film!” znalazły się także imprezy towarzyszące.

12 kwietnia w sali widowiskowej KDK odbyło się spotkanie z Filmoteką Szkolną, podczas którego Lider Ewa Magdziarz zachęcała uczestników warsztatów do udziału w przedsięwzięciach organizowanych w ramach programu i zaprosiła na filmowe spotkania oraz projekcje do Pracowni Filmoteki Szkolnej.

Natomiast Piotr Kotowski – przedstawiciel PF DKF, animator sztuki filmowej i przewodniczący jury w XVI PKF dokonał wnikliwej analizy zaprezentowanych prac. Zwrócił uwagę na wysoki poziom filmów, fotokastów i prac fotograficznych oraz na współpracę z opiekunami, którzy inspirowali uczniów i dyskretnie pomagali im. W pracach można było zauważyć zabawę z kinem gatunkowym, twórczą inspirację filmami z Filmoteki Szkolnej. Zaletą omawianych prac był minimalizm, unikanie dialogów, operowanie symbolem, poetycka impresja, wykorzystanie animacji czy przemyślany dobór muzyki. Przewodniczący jury zwrócił uwagę na rozwój talentu uczestników konkursu, którzy swoje prace prezentują w Powiatowym Konkursie Filmowym kolejny raz. 

Po uroczystej gali festiwalowej odbyły się warsztaty „Letni projekt filmowy Kręćmy film! – podsumowanie i plany”. W Pracowni Filmoteki Szkolnej w II LO z uczestnikami 7. edycji letniego projektu spotkali się Grzegorz Emanuel – opiekun artystyczny projektu i Ewa Magdziarz – koordynator projektu. Na warsztatach przeanalizowano uwagi widzów zebrane po przedpremierowym pokazie fragmentów filmu „Amulet”. Widzom podobały się sceny walki, scenografia czy ciekawe wątki, które zostały zapowiedziane w zaprezentowanych fragmentach. W czasie spotkania obejrzano roboczą wersję „Amuletu” i zastanawiano się nad zmianami w filmie dotyczącymi korekty kolorów, montażu, efektów dźwiękowych czy roli rekwizytów. Analizowano także pomysły na scenariusz, scenografię i lokalizację kolejnego filmu, który będzie realizowany w lipcu 2018 r. 

13 kwietnia w sali widowiskowej KDK odbyły się warsztaty „Inspiracje Filmoteką Szkolną – od scenariusza do projektu filmowego” prowadzone przez aktora i reżysera teatralnego Grzegorza Emanuela – przewodniczącego jury XVI Powiatowego Konkursu Filmowego w kategorii scenariusz filmowy. Uczestnicy spotkania obejrzeli filmy „Koniunkcja” oraz „Pewność” z 4. i 5. edycji letniego projektu „Kręćmy film!”, następnie dyskutowali na ich temat, zwracając uwagę na trudne i ciekawe ujęcia w obejrzanych filmach. Na warsztatach Grzegorz Emanuel przypomniał podstawowe zasady tworzenia scenariusza filmowego oraz błędy, których należy unikać. Podkreślił, że elementy niezbędne, na które trzeba zwrócić uwagę, to gra aktorska, dźwięk i obraz. Następnie prowadzący analizował wybrane scenariusze nadesłane na konkurs, zwracając uwagę na pewne nieścisłości. Grzegorz Emanuel podkreślił także rolę rekwizytów w analizowanych scenariuszach. Uczestnicy warsztatów na podstawie informacji ze scenariuszy kreowali portrety bohaterów. Otrzymali także od prowadzącego zadanie polegające na wprowadzeniu zmian w określonych fragmentach scenariuszy. Warsztaty zakończyły prezentacje opracowanego materiału przez poszczególne grupy. Być może scenariusze z XVI Powiatowego Konkursu Filmowego zostaną wykorzystane do stworzenia scenariusza, na podstawie którego zostanie zrealizowany film w czasie 8. edycji letniego projektu „Kręćmy film!”.

Festiwal został  zorganizowany przez MDKF „Iluzjon” działający przy II Liceum Ogólnokształcącym im. C. K. Norwida w Krasnymstawie i Krasnostawskim Domu Kultury.

(Ewa Magdziarz)

  • Działania Liderek Filmoteki Szkolnej z woj. wielkopolskiego i dolnośląskiego

- Powiem szczerze, przeraziła nas pani trochę tym Wajdą, ale stwierdziliśmy, że 35 minut to da się przeżyć!

Tak rozpoczęły się dyskusje w dwóch grupach, tuż po projekcji „Przekładańca” w reżyserii A. Wajdy w trakcie warsztatu: Retoryczny przekładaniec – warsztaty językowo-filmowe.

Później to już grywalizacja i bitwa na argumenty, na sali padały sylogizmy, entymematy, analogie, dylematy. I wreszcie sedno warsztatów, czyli przygotowanie mów retorycznych do tematów opracowanych na podstawie filmu oraz ogromna odwaga uczestników w wygłoszeniu ich na sali kinowej przed widownią, do mikrofonu! Dali radę!

Warsztaty odbyły się 28.03.2018, prowadzone były przez Liderki Filmoteki Szkolnej: Ewelinę Waląg i Katarzynę Czubińską. Ogromne podziękowania za pomoc w organizacji warsztatów i gościnę dla całego zespołu kina Muza w Poznaniu.

 (Katarzyna Czubińska)

  • Działania Liderów z woj. małopolskiego

Liderzy Filmoteki Szkolnej, Agnieszka Grzegórzek i Mariusz Widawski 27.03.2018 poprowadzili spotkanie warsztatowo-konwersacyjne z zakresu edukacji filmowej adresowane do uczniów jednego z tarnowskich liceów ogólnokształcących.

Młodzież i nauczyciele IV LO obecni na spotkaniu zapoznali się z zawartością merytoryczną portalu internetowego „Filmoteka Szkolna”. Uczniom uświadomiono możliwości i sposoby jego wykorzystania nie tylko w codziennej nauce, ale również podczas realizowania i rozwijania pasji filmowych, zaś nauczyciele mieli możliwość szerszego przyjrzenia się możliwościom tego portalu pod kątem jego wykorzystania w pracy dydaktycznej i wychowawczej.

Warsztatowa część spotkania polegała na praktycznych działaniach uczniów oscylujących wokół fragmentu filmu. Podczas zajęć uczniowie nabywali praktyczne umiejętności „czytania filmu”, co zresztą było wiodącym celem tego spotkania. Analizowali i interpretowali wybraną scenę filmową w dwóch perspektywach odbiorczych: semantycznej i formalnej, co pozwoliło im spojrzeć na tekst filmowy w sposób świadomy, kompetentny, ukierunkowany i krytyczny.

(Agnieszka Grzegórzek i Mariusz Widawski)

  • Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Górze

23 kwietnia Pracownia Filmoteki Szkolnej w Górze otworzyła swe podwoje dla działań w ramach humanistycznych drzwi otwartych. Czterogodzinne warsztaty pod nazwą „Co mówią media? O fake newsach, stereotypach i manipulacji” zadedykowane zostały gimnazjalistom, gimnazjalistkom z powiatu i gminy Góra – łącznie w spotkaniu uczestniczyło 58 osób, które zastanawiały się nad sposobami rozkodowywania fałszywych informacji. Także osoby z grona nauczycielskiego zostały zaproszone na autorskie godzinne warsztaty na temat „Wiedza czy dezinformacja? Film i nowe media wobec kultury newsów”. Wszystkie zajęcia prowadzone były przez dr. Karola Jachymka, filmoznawcę z projektu Wędrujących Filmoznawców, a także kulturoznawcę, adiunkta w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie, a także stypendystę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej z 2013 roku.

Kiedy zbierze się ponad sześćdziesiąt osób – gimnazjalistów i gimnazjalistek z powiatu i gminy Góra – a do tego dołoży się energetyczną i profesjonalną prowadzącą, triki filmowe na warsztatach i okrasi wszystko wybuchowymi animacjami festiwalowymi w ramach ogólnopolskiej inicjatywy O!PLA, nie dziwi fakt, że Hitchcock na chwilę traci oddech. A właśnie takie spotkanie odbyło się w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Górze w imieniny miesiąca, czyli 4 kwietnia, stając się jedną z ciekawych form interakcji w trakcie panelu informatyczno-matematycznego. Zaproszona Liderka i animatorka Katarzyna Czubińska przeprowadziła młodzież przez tajniki głębi obrazu, perspektywę geometryczną i szafarz, stwarzając także przestrzeń do zastanowienia się, w jaki sposób zdynamizować akcję lub wywołać grozę poprzez ustawienie kadru. Strach pomyśleć, że na kolejne spotkanie trzeba chwilę poczekać...

(Ewelina Waląg)

  • Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Kluczborku

Jak animacja wyszła z jaskini?
Kolejne ciekawe spotkanie. Tym razem z Piotrem Kardasem – pomysłodawcą i głównym organizatorem Ogólnopolskiego Festiwalu Polskiej Animacji O!PLA. Zajęcia dotyczyły historii animacji.
Choć za początek historii „nowożytnej” animacji uznaje się pierwszą publiczną prezentację Teatru Optycznego Émile’a Reynaud (28 X 1892), to okazało się, że jednak jej korzenie tkwią w przeszłości dużo bardziej odległej – w rysunkach i malowidłach naskalnych sprzed 40 000 lat. To właśnie w mrocznych jaskiniach rozsianych po terytoriach dzisiejszej Francji i Hiszpanii, pierwsi „artyści” podejmowali próby zgłębienia fenomenu ruchu. Później były irańskie misy, egipskie murale, latarnie magiczne i rozmaite zabawki optyczne. Okazało się, że Disney tak naprawdę nie jako pierwszy wzniecił wśród ludzi fascynację animacją. On sam został zainspirowany przez niejakiego Winsora McCay’a – twórcę animacji „Little nemo”. Wszystko to prześledziliśmy z prowadzącym, oglądając filmy, zdjęcia i rysunki. Podczas zajęć skoncentrowaliśmy się na samych początkach sztuki animacji, prezentując i omawiając najpopularniejsze zabawki optyczne, najstarsze filmy i ich twórców, narodziny popularnych technik animacyjnych, jak również dzieje samej idei „stwarzania ruchu” – idei „animō”.
Znowu jesteśmy bogatsi o kolejną wiedzę i doświadczenie. Lubimy te warsztaty w Pracowni Filmoteki Szkolnej.
Zajęcia zorganizowała Iwona Baldy.

 (Iwona Baldy)

  • Działania w Pracowni Filmoteki Szkolnej w Zespole Szkół w Olsztynku

Warsztaty filmowe dla młodzieży Jak zrealizować spot społeczny?
Pierwsza część zajęć (2h) – wprowadzenie do zagadnienia – za nami. Uczestnicy z olsztyneckich szkół: Technikum Hotelarskiego, LO i gimnazjów (35 osób) 5.04.2018:
- poznali typy spotów ze względu ma sposoby realizacji (fotocast, fabuła czy animacja)
- określali tematy takich projektów (pomysłów i zapału mnóstwo, część tematów wcześniej niepodejmowanych przez uczniów, a obecnie w sferze ich zainteresowania, świadczy o zmianie postrzegania otoczenia in plus oczywiście)
- dowiedzieli się, w jakich programach można zrealizować spot?
- dowiedzieli się, jak przygotować się do realizacji spotu (plan filmowy, sprzęt, wsparcie)
Dokonaliśmy analizy wybranych spotów oraz sposób realizacji projektów nagrodzonych podczas Młodzieżowego Festiwalu Filmowego Moja przestrzeń.

Część II praktyczna 12.04.2018 (2h)

Tym razem młodzież pracowała w grupach:

- wybierała zagadnienia/tematy (m. in. agresja wśród rówieśników – hejt, przemoc w rodzinie, wobec kobiet; niebezpieczna jazda; inni, a jednak tacy sami; przemoc wobec zwierząt)

- pisała wstępne scenariusze

- szukała sposobu realizacji własnego spotu (konwencja – dokument, fabuła czy animacja; muzyka; montaż itp.)

(Magdalena Rudnicka) 

Wszystkie zajęcia odbyły się w ramach programu Filmoteka Szkolna prowadzonego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.