16-17.01.2020

O sposobach budowania opowieści w filmie

Jak powstaje opowieść w filmie? Dlaczego bohater pokonuje tak wiele przeszkód w swoim życiu? Co wpływa na to, że lubimy bohatera? Odpowiedzi na te pytania poszukamy 16 i 17 stycznia podczas warsztatów w Starym Jarosławiu i Starkowie.

Zajęcia organizowane przez Filmotekę Narodową - Instytut Audiowizualny. Przedsięwzięcie współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

W trakcie projekcji filmu widz zwykle skupia uwagę na akcji filmu, przeżywa emocje bohatera, współczuje mu, jednak często nie zauważa samej konstrukcji opowieści, jej poszczególnych etapów. Rzadko zastanawia się, dlaczego bohater nie od razu osiąga swój cel lub z jakiego powodu wokół niego ciągle pojawiają się antagoniści. W czasie zajęć uczniowie porozmawiają o tym, jak znajomość planów filmowych oraz schematu tworzenia opowieści, jakże charakterystycznych dla różnych gatunków filmowych, pomaga w odbiorze filmu i zrozumieniu zachowań bohaterów na szklanym ekranie oraz przekazywaniu przesłania dzieła filmowego.

Podczas zajęć uczestnicy będą pracować na filmach dostępnych w Filmotece Szkolnej:

„Fotel”, reż. D. Szczechura, Lekcja 14 „Gorzki śmiech”

„Jestem zły”, reż. G. Pacek, Lekcja 17 „Portrety zbiorowości”

„Dziewczyny do wzięcia” reż. J. Kondratiuk, Lekcja 20 „Poezja i proza kina”

Informacje organizacyjne

  • Termin: 16 i 17 stycznia 2020, g. 10.00-14.00
  • Miejsce: Szkoła Podstawowa w Starym Jarosławiu (16 stycznia) i Szkoła Podstawowa w Starkowie (17 stycznia)
  • Udział: Zajęcia adresowane są do uczniów z klas 7-8 szkół podstawowych. Liczba miejsc ograniczona. Obowiązują zapisy poprzez formularz dostępny TUTAJ.
    UWAGA: Do udziału w zajęciach uprawnione są szkoły, które zgłosiły się do programu Filmoteka Szkolna na rok 2019/2020. Formularz zgłoszeniowy TUTAJ.
  • Więcej informacji: Krzysztof Fortuna, Lider Filmoteki Szkolnej, e-mail: fortunakrzych@gmail.com.

O PROWADZĄCEJ:

Emilia Żuber - Lider Filmoteki Szkolnej