Lekcja 2

Moralność Kamery

Nienormalni
reż.: Jacek Bławut

Z punktu widzenia nocnego portiera
reż.: Krzysztof Kieślowski

Opracowanie: Dr Wojciech Otto

Z punktu widzenia nocnego portiera

reż.: Krzysztof Kieślowski

Opis

Film przedstawia portret fabrycznego strażnika, fanatyka dyscypliny, którego pasją jest sprawowanie wszelkiego rodzaju kontroli: wędkarzy dokonujących połowu bez pozwolenia, młodzieży w parkach itp. Bohater, Marian Osuch, opowiada przed kamerą o swoich zainteresowaniach, światopoglądzie i wyznawanym przez siebie kodeksie moralnym. Z jego opowieści wyłania się niezwykle negatywny obraz człowieka o skrajnych, niemalże faszystowskich poglądach.

Rok produkcji 1977
Produkcja Wytwórnia Filmów Dokumentalnych (Warszawa)
Reżyseria Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia Witold Stok
Montaż Lidia Zonn
Muzyka Wojciech Kilar (muzyka z filmu Bilans kwartalny Krzysztofa Zanussiego)
Czas trwania 16 min

O reżyserze

Reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych; urodzony w 1941 roku w Warszawie, zmarł w 1996 roku. Ukończył Liceum Technik Teatralnych w Warszawie; pracował krótko w teatrze jako garderobiany. PWSFTviT w Łodzi ukończył w 1969 roku. Jego debiutem dokumentalnym był telewizyjny film Zdjęcie (1968). W 1975 roku za swój pierwszy pełnometrażowy film Personelotrzymał Grand Prix na MFF w Mannheim. W latach 70. realizował równocześnie filmy fabularne dla kina i telewizji oraz dokumenty. Rozgłos w europie przyniósł mu Krótki film o zabijaniu (Nagroda Feliksa w roku 1988). telewizyjny Dekalog stał się światowym przebojem. Kolejne filmy realizował dla producentów francuskich. Niebieski (z cyklu Trzy kolory) otrzymał Złotego Lwa w Wenecji w 1993 roku, Czerwony był nominowany do Oscara w trzech kategoriach.

Wybrane filmy fabularne:

  • Personel(1975), 
  • Spokój (1976), 
  • Amator (1979), 
  • Przypadek (1981), 
  • Dekalog (1987-1988), 
  • Podwójne życie Weroniki (1991), 
  • Trzy kolory (1991- 1994).


Wybrane filmy dokumentalne:

  • Fabryka (1970), 
  • Byłem żołnierzem (1970), 
  • Robotnicy 1971: Nic o nas bez nas (1972), 
  • Pierwsza miłość (1974), Życiorys (1975), 
  • Z punktu widzenia nocnego portiera (1977), 
  • Siedem kobiet w różnym wieku (1978), 
  • Dworzec (1980), 
  • Gadające głowy (1980).

Scena do analizy

Pasją portiera było kontrolowanie i pilnowanie porządku - dawało mu to niekłamaną satysfakcję. Stał zawsze po stronie regulaminu i postępował zgodnie z wytyczonymi instrukcjami. Tego samego oczekiwał od innych. Piętnował wszelką odmienność i indywidualność. Domagał się także kary śmierci i publicznych egzekucji. O swoich poglądach mówi wprost do kamery. Towarzyszą temu konkretne sytuacje na ekranie: przeprowadzanie kontroli przy wyjściu z fabryki, ćwiczenia w udaremnianiu kradzieży czy obserwacja brzegu Wisły w poszukiwaniu nielegalnych wędkarzy. Kieślowski wystawia swojemu bohaterowi jawnie negatywną opinię. Wartownik stanowi przykład człowieka, który bezmyślnie poddał się indoktrynacji ze strony systemu totalitarnego, uległ przemożnej sile propagandy i psychologicznej manipulacji. Wykorzystanie jego twarzy w celach politycznych było ze strony reżysera pewnym nadużyciem moralnym. Czy uzasadnionym?

Z punktu widzenia nocnego portiera


Zobacz też